Algemene leverings- en betalingsvoorwaarden van E.D.H.L. B.V.
Gevestigd te Vuren aan de Eksterstraat 18 aldaar, ingeschreven in het Handelsregister van de Kamer van Koophandel Midden Nederland onder nummer 76249115.
1. Algemeen
Artikel 1.1
Deze algemene leverings- en betalingsvoorwaarden van E.D.H.L. B.V., hierna te noemen opdrachtnemer, zijn van toepassing op alle overeenkomsten die opdrachtnemer sluit met betrekking tot de door haar geleverde diensten, te weten:
- de advisering, serviceverlening, beveiliging en overige werkzaamheden van c.q. door E.D.H.L. B.V. die zich richten op algemene veiligheids- en toezicht aspecten van personen, terreinen, installaties, infrastructuur, objecten, goederen en combinaties daarvan, al dan niet met behulp van ondersteuning door honden, paarden e.d.
- alle overige door opdrachtnemer verrichte diensten, zoals vermeld in de met de opdrachtgever gesloten overeen- komst(en).
Deze algemene leverings- en betalingsvoorwaarden vormen een onlosmakelijk onderdeel van de overeenkomst(en).
Artikel 1.2
Eventuele door de opdrachtgever gehanteerde leveringsvoorwaarden, welke de opdrachtgever van toepassing zou wensen te verklaren op de in 1.1 vermeldde overeenkomst en de aan het sluiten van de overeenkomst voorafgaande stadia, zijn niet van toepassing, tenzij opdrachtnemer deze leveringsvoorwaarden, geheel of gedeeltelijk, schriftelijk en uitdrukkelijk heeft aan-vaard.
2. Aanbiedingen en offertes
Artikel 2.1
Alle aanbiedingen en offertes van opdrachtnemer zijn vrijblijvend, tenzij in de aanbieding/ offerte een termijn voor aanvaar-ding is genoemd. Opdrachtnemer is slechts aan zo'n aanbieding/offerte gebonden indien de aanvaarding hiervan binnen de in de aanbieding/offerte genoemde termijn door opdrachtgever schriftelijk wordt bevestigd. Indien door opdrachtnemer geen termijn van aanvaarding is genoemd vervalt de aanbieding/offerte 30 dagen na datum aanbieding/offerte. Bij aanvragen tot leveringen binnen 14 dagen na de aanvraag kan op-drachtnemer een hoger tarief in rekening brengen.
Artikel 2.2
Bij annulering van de opdracht door opdrachtgever binnen 24 uur van het leveringstijdstip wordt 100 % van de totale kosten gefactureerd. Bij annulering van de opdracht binnen 48 uur worden 50% van de totale kosten gefactureerd. Bij annulering binnen 7 dagen wordt 10% van de totale kosten gefactureerd.
Artikel 2.3
In afwijking van het bepaalde in artikel 6:225 lid 2 van het Burgerlijk Wetboek is opdrachtnemer niet gebonden aan afwij-kingen die voorkomen in de aanvaarding door opdrachtgever van de aanbieding/offerte van opdrachtnemer.
Artikel 2.4
Bij een samengestelde aanbieding/offerte voor meerdere diensten bestaat geen verplichting voor opdrachtnemer tot het ver-richten van een gedeelte van de diensten tegen een overeenkomstig gedeelte van de opgegeven prijs, indien het andere ge-deelte niet wordt aanvaard.
Artikel 2.5
Indien de opdrachtgever de akkoordverklaring voor de te verrichten diensten in de meegestuurde offerte niet volledig invult en niet rechtsgeldig ondertekend retourneert, kan geen overeenkomst tot stand komen. De verplichtingen van opdrachtnemer zullen eerst ingaan na ontvangst door opdrachtnemer van het door de opdrachtgever ondertekende en volledig ingevulde exemplaar van de akkoordverklaring en eventuele overige voor het uitvoeren van de dienst noodzakelijke bescheiden en gegevens.
3. Arbeidsomstandigheden en middelen
Artikel 3.1
Opdrachtgever verplicht zich om opdrachtnemer in de gelegenheid te stellen de overeenkomst uit te voeren onder condities die voldoen aan de wettelijke veiligheidseisen en andere overheidsvoorschriften. Opdrachtgever draagt er zorg voor dat alle informatie en (hulp)materialen, waarvan opdrachtnemer aangeeft dat deze noodzakelijk zijn of waarvan opdrachtgever rede-lijkerwijs behoort te begrijpen dat deze noodzakelijk zijn voor het uitvoeren van de overeenkomst, tijdig aan opdrachtnemer wordt verstrekt. Indien opdrachtgever niet tijdig aan deze verplichting voldoet, heeft opdrachtnemer het recht de uitvoering van de overeenkomst op te schorten en/of extra kosten die voortvloeien uit de nalatigheid van opdrachtgever, waaronder kosten van het door opdrachtnemer zelf verkrijgen van die middelen, volgens gebruikelijke tarieven aan opdrachtgever in re-kening te brengen.
Artikel 3.2
Indien door opdrachtnemer in het kader van de overeenkomst diensten worden verricht in of bij een evenement, op terreinen, in of bij installaties, in of bij infrastructuur, in of bij objecten, bij goederen en combinaties daarvan draagt opdrachtgever zorg voor in redelijkheid gewenste faciliteiten. Deze faciliteiten omvatten in ieder geval communicatiemiddelen, voldoende ver-warming, verlichting, stroomvoorziening, toiletvoorziening, telefoon, brandblusapparatuur en een EHBO uitrusting. Indien opdrachtgever niet tijdig aan deze verplichting voldoet, heeft opdrachtnemer het recht de uitvoering van de overeenkomst op te schorten en/of extra kosten die voortvloeien uit de nalatigheid van opdrachtgever, waaronder kosten van het door op-drachtnemer zelf verkrijgen van die middelen, volgens gebruikelijke tarieven aan opdrachtgever in rekening te brengen.
Artikel 3.3
Opdrachtgever zal de lokalen, werktuigen en gereedschappen waarin of waarmee het personeel van opdrachtnemer haar diensten verleent, op zodanige wijze inrichten en onderhouden en zodanige maatregelen treffen en aanwijzingen verstrekken als redelijkerwijs nodig is om te voorkomen dat het personeel bij het verlenen van de diensten schade lijdt. Opdrachtgever zal opdrachtnemer regelmatig informeren over de aanwezigheid en de plaats van alle materialen en situaties in of bij een evenement, op terreinen, in of bij installaties, in of bij infrastructuur, in of bij objecten, bij goederen en combinaties die als gevaarlijk voor het personeel kunnen worden beschouwd.
Algemene leverings- en betalingsvoorwaarden van E.D.H.L. B.V.
Artikel 3.4
Kleding: Het personeel zal tijdens de dienstverlening een uniform van opdrachtnemer dragen tenzij anders overeen gekomen.
4. Personeel
Artikel 4.1
Eisen: opdrachtnemer kiest het personeel voor de ten behoeve van opdrachtgever uit te voeren diensten aan de hand van de door opdrachtgever verstrekte informatie en met inachtneming van de eisen waaraan het personeel op grond van de over-eenkomst tussen partijen en de wet moet voldoen. Binnen voormeld kader is opdrachtnemer vrij in de keuze van haar per-soneel. Indien het door opdrachtnemer ingezette personeel niet blijkt te voldoen aan de overeengekomen eisen en binnen redelijke termijn ook niet aan die eisen zal kunnen voldoen, dan wel de werkzaamheden structureel niet naar behoren ver-richt, zal opdrachtnemer op schriftelijk verzoek van opdrachtgever en na overleg met opdrachtgever het betreffende personeel vervangen.
Artikel 4.2
Inwerken en opleiding: Indien het noodzakelijk is dat personeel van opdrachtnemer moet worden ingewerkt door opdrachtgever en/of speciaal ten behoeve van de werkzaamheden voor opdrachtgever een opleiding moet volgen, dan komen de kosten daarvan voor rekening van opdrachtgever.
Artikel 4.3
Per aanvraag tot levering zal tenminste een periode van 4 uren aaneengesloten, per ingehuurde medewerker, worden gefactu-reerd.
Artikel 4.4
Overname personeel: Opdrachtgever zal gedurende de looptijd van de overeenkomst tussen partijen en binnen zes maanden na afloop daarvan geen personeel van opdrachtnemer in dienst nemen en/of door personeel van opdrachtnemer werkzaamhe-den voor hem of derden laten verrichten, op straffe van een direct opeisbare boete van € 5.000,00 per overtreding, vermeer-derd met een bedrag van € 1.000,00 voor iedere dag dat de overtreding van dit artikel voortduurt, onverminderd het recht van opdrachtnemer op volledige schadevergoeding.
5. Dienstuitvoering
Artikel 5.1
Met het sluiten van een overeenkomst zoals hier bedoeld verplicht opdrachtnemer zich tot het verrichten van de overeen-ge-komen diensten. Opdrachtnemer is gehouden haar diensten naar beste weten en kunnen te verrichten met inachtneming van de van overheidswege gestelde eisen.
Artikel 5.2
De opdrachtgever verplicht zich tot betaling van de tussen partijen overeengekomen prijs en tot het tijdig verstrekken van voldoende en juiste informatie, welke de dienstverlening van op-drachtnemer mogelijk maken.
Artikel 5.3
Onverlet de verantwoordelijkheid van opdrachtnemer voor de goede uitvoering van de overeengekomen diensten staat het op-drachtnemer vrij - onder toepasselijkheid van deze voorwaarden - gebruik te maken van diensten van derden.
Artikel 5.4
Buiten deze overeenkomst vallen diensten t.g.v. gewijzigde omstandigheden bij de opdrachtgever tenzij deze gewijzigde om-standigheden vooraf schriftelijk zijn aangemeld en zijn verwerkt in een nieuwe overeenkomst. Dit kan wijziging van de over-eengekomen tarieven tot gevolg hebben.
Artikel 5.5
De opdrachtgever verplicht zich om alle wijzigingen, verband houdende met de door op-drachtnemer uit te voeren overeen-gekomen diensten uiterlijk op de dag gelegen voor de datum van wijziging schriftelijk aan opdrachtnemer te melden opdat een juiste wijze van dienstverlening wordt gewaarborgd. Indien de opdrachtgever hierin in gebreke blijft, aanvaardt op-drachtnemer geen enkele aansprakelijkheid voor directe of indirecte schade, ook niet in die gevallen dat opdrachtnemer de dienst verleent op basis van door de opdrachtgever verstrekte onjuiste gegevens in haar bestand.
Artikel 5.6
De in te zetten medewerkers beschikken over het diploma beveiliger 2 binnen het ND-vergunningenstelsel dan wel het vervangend diploma Event Security Officer of zijn studerend voor een van deze diploma's.
Artikel 5.7
Indien tijdens de uitvoering van de overeenkomst blijkt dat het voor behoorlijke uitvoering daarvan noodzakelijk is om deze te wijzigen of aan te vullen, dan zullen partijen tijdig en in onderling overleg tot aanpassing van de overeenkomst overgaan. Indien de aard, omvang of inhoud van de overeenkomst, al dan niet op verzoek of aanwijzing van de opdrachtgever of van de bevoegde instanties wordt gewijzigd en de overeenkomst daardoor in kwalitatief en/of kwantitatief opzicht wordt gewijzigd, dan kan dit consequenties hebben voor hetgeen oorspronkelijk overeengekomen werd. Daardoor kan ook het oorspronkelijk overeengekomen bedrag worden verhoogd of verlaagd. Gebruiker zal daarvan zoveel als mogelijk vooraf prijsopgaaf doen. Door een wijziging van de overeenkomst kan voorts de oorspronkelijk opgegeven termijn van uitvoering worden gewijzigd. De opdrachtgever aanvaardt de mogelijkheid van wijziging van de overeenkomst, daaronder begrepen de wijziging in prijs en termijn van uitvoering.
6. Geheimhouding
Artikel 6.1
Beide partijen zijn verplicht tot geheimhouding van alle vertrouwelijke informatie die zij in het kader van de overeenkomst van elkaar of uit andere bron hebben verkregen. Informatie geldt als vertrouwelijk indien dit door een partij is medegedeeld of voortvloeit uit de aard van de informatie. Eventuele van opdrachtgever ter beschikking gestelde documenten worden 90
dagen na afronding van de opdracht vernietigd.
Algemene leverings- en betalingsvoorwaarden van E.D.H.L. B.V.
7. Intellectueel eigendom
Artikel 7.1
De intellectuele eigendomsrechten op door opdrachtnemer verstrekte bescheiden, zoals rapporten, advies, ontwerpen, schet-sen, beschrijvingen, tekeningen, software en door hem geleverde programmatuur blijven van opdrachtnemer. De betreffende bescheiden zijn uitsluitend bestemd om te worden gebruikt door opdrachtgever en mogen niet zonder voorafgaande schrifte-lijke toestemming van opdrachtnemer worden verveelvoudigd, openbaar gemaakt, of ter kennis van derden worden gebracht.
8. Overmacht
Artikel 8.1
Indien opdrachtnemer door overmacht, waaronder in ieder geval wordt verstaan: openbaar vervoerstaking, terrorisme, oorlog of een daarop gelijkende situatie, oproer, sabotage, brand, blikseminslag, explosie, overstroming, staking in eigen bedrijf, uitsluiting, de daden en voorts iedere gebeurtenis, die buiten de wil of het toedoen van opdrachtnemer de uitvoering van de overeengekomen diensten tijdelijk of blijvend redelijkerwijs onmogelijk maakt of verhindert, niet in staat is de overeengeko-men diensten te verrichten, geldt het navolgende:
- Bij tijdelijk niet kunnen verrichten van de overeengekomen diensten hebben partijen niet aanstonds het recht de overeenkomst te ontbinden. De betalingsplicht van de op- drachtgever vervalt in dat geval over de niet geleverde diensten. Bij blijvende onmogelijkheid om de overeengekomen diensten te kunnen verrichten hebben partijen het recht de overeenkomst aanstonds (voor het deel dat door opdrachtnemer niet kan worden uitgevoerd) met onmidde- lijke ingang te ontbinden.
9. Opschorting
Artikel 9.1
Opdrachtnemer behoudt zich het recht voor haar diensten tijdelijk op te schorten, zonder dat de opdrachtgever rechten kan doen gelden op enige vorm van schadevergoeding of restitutie, indien de opdrachtgever de betalingsverplichting niet, niet volledig of niet tijdig nakomt.
Artikel 9.2
Opdrachtnemer behoudt zich het recht voor de overeenkomst, zonder dat opzegging vereist is en zonder gerechtelijke tussenkomst, te beëindigen, zonder dat de opdrachtgever rechten kan doen gelden op schadevergoeding of restitutie, indien de opdrachtgever na een schriftelijke in kennisstelling van de betalingsachterstand alsnog binnen een termijn van zeven dagen de betalingsverplichting niet nakomt, althans na zeven dagen de betaling niet is ontvangen of bijgeschreven op het rekening-nummer van opdrachtnemer.
Artikel 9.3
Opdrachtnemer accepteert geen aansprakelijkheid voor enigerlei (directe of indirecte) schade, welke ontstaat gedurende een periode waarbinnen de diensten voortvloeiende uit de overeenkomst zijn opgeschort.
10. Aansprakelijkheid
Artikel 10.1
Opdrachtnemer is uitsluitend aansprakelijk voor directe schade, als gevolg van, door opdrachtgever aan te tonen, grove schuld of opzet van opdrachtnemer bij de uitvoering van zijn verplichtingen voortvloeiend uit de tussen partijen gesloten overeenkomst. Opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor bedrijfs en gevolgschade, waaronder in ieder geval wordt verstaan geleden verlies en gederfde winst. Voor schade die het gevolg is van een gebeurtenis die (direct of indirect) verband houdt met terrorisme of kwaadwillige besmetting is opdrachtnemer nimmer aansprakelijk.
Artikel 10.2
Opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor schade die bij een correcte uitvoering van de diensten onvermijdelijk is, dan wel het gevolg is van door de omstandigheden geëiste spoed. Op-drachtnemer is ook niet aansprakelijk voor schade als gevolg van een wijze van werken die bij opdrachtgever bekend is en waartegen hij schriftelijk geen bezwaar heeft gemaakt.
Artikel 10.3
Opdrachtnemer is in geen geval aansprakelijk voor de gevolgen van de onjuistheid van de door of namens opdrachtgever verstrekte gegevens of opdrachten, al dan niet in de uitvoering van de overeenkomst. Opdrachtnemer is evenmin aansprake-lijk voor onjuistheden of onvolledigheden, die zijn ontstaan bij het doorgeven of toezenden van gegevens, vertragingen of fouten in de transmissie van gegevens, communicatiestoornissen, problemen bij het bereiken van de door opdrachtgever op-gegeven personen, (de gevolgen van) computer-, semafoon-, portofoon-, telefoon- of telefaxstoringen, programmeringsfou-ten, storingen of verbrekingen van een vaste lijnverbinding, waar dan ook door veroorzaakt.
Artikel 10.4
Opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor enigerlei (directe of indirecte) schade, welke ontstaat uit het niet of niet op de juiste wijze ondernemen van actie van door opdrachtnemer ge-alarmeerde instanties. Opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor het niet kunnen uitvoeren van de dienstverlening conform overeengekomen procedures t.g.v. gewijzigde omstandigheden en/of leveringsvoorwaarden bij de te alarmeren personen en/of instanties.
Artikel 10.5
De aansprakelijkheid van opdrachtnemer is, in ieder geval, beperkt tot de hoogte van de overeengekomen vergoeding van opdrachtnemer op jaarbasis, met een maximum van € 4.500,00 per gebeurtenis of reeks van samenhangende gebeurtenissen en een maximum van €10.000,00 per opdrachtgever per jaar, tenzij in voorkomende gevallen door de bedrijfsaansprakelijk-heidsverzekering van opdrachtnemer een lager bedrag wordt uitgekeerd. De aansprakelijkheid is dan beperkt tot maximaal het bedrag dat door de verzekeringsmaatschappij van opdrachtnemer wordt uitgekeerd. Opdrachtnemer zal op verzoek van opdrachtgever informatie verstrekken over zijn bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering.
Algemene leverings- en betalingsvoorwaarden van E.D.H.L. B.V.
Artikel 10.6
Voor schade die het gevolg is van de omstandigheid dat sleutels, die in het kader van de uitvoering van de overeenkomst aan opdrachtnemer zijn toevertrouwd, door opdrachtnemer zijn kwijt geraakt, is de aansprakelijkheid beperkt tot een bedrag van € 2.500,00 per gebeurtenis, met een maximum van € 10.000,00 per opdrachtgever per jaar.
Artikel 10.7
Onverminderd de eigen aansprakelijkheid van opdrachtnemer, zullen de werknemers van opdrachtnemer jegens de opdracht-gever niet persoonlijk aansprakelijk zijn ter zake van schade veroorzaakt in de dienstbetrekking, tenzij het betreft opzettelijk of door bewuste roekeloosheid toegebrachte schade.
11. Vrijwaring
Artikel 11.1
Opdrachtgever vrijwaart opdrachtnemer voor aanspraken van derden jegens opdrachtnemer op zijn personeel, ter zake van het verlies van of schade aan goederen ten aanzien waarvan opdrachtnemer diensten of werkzaamheden dient te verrichten. Dit een en ander voor zover die aanspraken de hiervoor genoemde maxima zouden overschrijden.
Artikel 11.2
Indien personeel van opdrachtnemer een strafbaar feit ontdekt bij opdrachtgever wordt dat aan opdrachtgever gerapporteerd. De beslissing tot het doen van aangifte ter zake van dit strafbaar feit, wordt genomen door opdrachtgever. Die aangifte zal door het personeel van opdrachtnemer alleen ten verzoeke van opdrachtgever en onder de verantwoordelijkheid van opdrachtgever worden gedaan. Opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor schade ontstaan door een dergelijke aangifte, onge-acht of opdrachtnemer of zijn personeel met betrekking tot de aangifte enig verwijt valt te maken en opdrachtgever vrijwaart opdrachtnemer en zijn personeel voor alle aanspraken van derden ter zake.
12. Facturering en duur van de overeenkomst
Artikel 12.1
Facturering van de verrichte diensten geschiedt vierwekelijks na afronding van de diensten. Opdrachtgever is verplicht tot betaling van de factuur binnen 30 dagen na factuurdatum op een door opdrachtnemer aan te geven wijze, tenzij op de factuur een afwijkende betalingstermijn is gesteld. Indien binnen de vermelde termijn geen betaling heeft plaatsgevonden, is op-drachtgever van rechtswege in verzuim. Opdrachtgever is dan zonder nadere aanzegging of ingebrekestelling de wettelijke rente over het factuurbedrag verschuldigd, te rekenen vanaf 30 dagen na factuurdatum. Opdrachtgever is voorts verschuldigd alle redelijke kosten die opdrachtnemer maakt ter verkrijging van voldoening buiten rechte, daaronder begrepen administra-tiekosten, de kosten van een incassobureau, advocaat en/of deurwaarder. Opdrachtnemer zal bij verzuim tenminste 15% van het factuurbedrag als buitengerechtelijke kosten in rekening mogen brengen; in geval de werkelijke kosten van de buitenge-rechtelijke maatregelen hoger zijn, is opdrachtgever dit hogere bedrag verschuldigd. De opdrachtgever is niet gerechtigd enige korting of compensatie toe te passen op de door hem met opdrachtnemer overeengekomen abonnementsprijs.
Artikel 12.2
Indien kostprijsverhogende wijzigingen optreden zal opdrachtnemer jaarlijks de tarieven kunnen aanpassen.
Artikel 12.3
Indien een der partijen in staat van faillissement wordt verklaard dan wel (voorlopige) surséance van betaling verkrijgt, dan is de wederpartij gerechtigd de overeenkomst terstond te beëindigen zonder schadevergoeding verschuldigd te zijn door middel van een aangetekende brief zonder inachtneming van een opzegtermijn en zonder gerechtelijke tussenkomst. Indien een van beide situaties zich voordoet bij de opdrachtgever is opdrachtnemer ook gerechtigd haar dienstverlening op te schorten en de overeenkomst te laten voortbestaan zonder gehouden te zijn tot betaling van enige vorm van schadevergoeding.
Artikel 12.4
Bij beëindiging van de overeenkomst gedurende een kalenderjaar om welke reden dan ook, kan geen restitutie plaatsvinden van reeds betaalde prijzen.
13. Reclames
Artikel 13.1
Klachten over de uitvoering van de geleverde diensten dienen door opdrachtgever binnen 8 (acht) dagen nadat hij het gebrek in de prestatie heeft ontdekt of had kunnen ontdekken, schriftelijk, onder nauwkeurige opgave van de aard en de omvang van de klachten, te worden gemeld aan opdrachtnemer. Indien opdrachtnemer een klacht gegrond acht, zal opdrachtnemer de diensten alsnog verrichten zoals overeengekomen, tenzij dit inmiddels onmogelijk of zinloos is geworden. Indien het alsnog verrichten van de overeengekomen diensten onmogelijk of zinloos is, zal opdrachtnemer alleen aansprakelijk zijn binnen de grenzen van het aansprakelijkheidsartikel (artikel 10).
Artikel 13.2
Opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor schade indien de opdrachtgever niet binnen een 8 (acht) dagen een schadevoorval opdrachtnemer per aangetekend schrijven aansprakelijk heeft gesteld.
14. Overige voorwaarden
Artikel 14.1
Op de overeenkomst tussen opdrachtnemer en de opdrachtgever is Nederlands Recht van toepassing.
Artikel 14.2
Bovenvermelde algemene leverings- en betalingsvoorwaarden van E.D.H.L. B.V., statutair gevestigd aan de Eksterstraat 18 te 4214 DM Vuren, treden in werking op 1 januari 2020.